Вправи на розвиток голосу.

24.Січ.2020
Вправи на розвиток голосу.

В логопедичній роботі необхідно  проводити  вправи для розвитку голосу. Такі ігрові вправи необхідно проводити на добре знайомих дітям звуконаслідуваннях. Потрібно стежити за тим, щоб усі звуконаслідування дитина вимовляла на видиху.

Проспівування на одному видиху звукової доріжки а-о-у-и-е (один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.);

 Проспівування на одному видиху звукової доріжки зі зміною висоти і сили голосу (пошепки, тихо, голосно, тоненьким голоском, грубим голосом);

 Проспівування звуку А на видиху (зробили глибокий вдих, надули животик, плечі не піднімаються, на видиху співаємо «А-а-а-а-а-а-а!»)

 Проспівування простої мелодії (наприклад, «У лісі, лісі темному, де ходить хитрий лис, росла собі ялинонька, і зайчик з нею ріс…») на звук М чи У. Тобто, дитина робить глибокий вдих, надуває животик, а потім, на безперервному видиху, начебто наспівує тільки мелодію пісеньки.

[А] – Дівчинка заколисує ляльку, наспівуючи їй колискову: „А-а-а!” (протяжно, зі зміною висоти голосу).

Звук [О] – Піднявши брови вгору та зробивши губи бубличком дивується малюк: „О-о-о!” (наростання звука).

«Болить зуб» О-о-о, о-о-о. 

Звук [У] – Задерши голову вгору, виє вовк в лісі: „У-у-у!”.

Гуде потяг» У-у-у, у-у-у. 

Звук [М’] – Їде міліцейська машина і сигналить: „Мь-мь-мь!” (швидко, ритмічно).

Звук [М] – Ведмедик ласує медом і смачно облизується: „Мм-м…” (протяжно).

Звук [П’] – Пташенята пищать у гнізді, кличучи свою маму: „Пь-пь-пь” (наче злито).

Звук [П] – Пливе пароплав по морю і пихкає: „П-п-п” (уривчасто).

Звук [Б’] – Швидко їде вантажівка по дорозі, сигналячи: „Бь-бь-бь-бь” (ніби злито).

Звук [Б] – Закипає в каструлі каша і кришка починає торохтіти: „Б-б-б!” (швидко, ритмічно).

Звук [І] – Лошатко кличе свою маму: „І-і-і…” (протяжно).

«Жабенята посміхаються» І-і-і-і

Звук [Е] – Молоді півники чубляться. Дівчинка докірливо свариться на них пальчиком: „Е-е-е!” (протяжно).

Звук [И] – Маленьку дівчинку образили. Вона гірко плаче: „И-и-и!” (протяжно, на одній ноті).

«Пароплав гуде» И-и-и, и-и-и. 

Звук [К] – Дідусь застудився. Тепер кашляє: „К-к-к…” (уривчасто).

«Стукають підбори » К-к-к-к.

Звук [Ґ] – Мама захворіла. Вона полоще горло: „Ґ-ґ-ґ” (уривчасто).

Звук [Г] – Малюк весело аґукає в колясці: „Г-г-г” (наче злито).

Звук [Х] – Міцно спить у барлозі ведмідь. Він голосно хропе: „Х-х-х…” (протяжно).

Звук¢] – Радісним співом зустрічає весну шпак: „Ть-ть-ть” (тоненьким голоском).

Звук¢] – Проганяючи зимові холоди виспівує снігур: „Дь-дь-дь” (ритмічно).

Звук¢] – Малюк морщить носик і вередує: „Нь-нь-нь” (по наростаючій).

Звук¢] – Дівчинка ритмічно киває головою і співає: „Ль-ль-ль” (в такт кивкам).

Звук [C¢] – З крана весело ллється водичка: „Сь-сь-сь…” (протяжно).

Звук [Н] – Дуже поспішає на пожежу машина пожежна: „Н-н-н!” (злито, по наростаючій).

Звук [Д] – Лікуючи дерево, дятел б’є по ньому міцним дзьобом: „Д-д-д!” (гучно,

ритмічно).           «Граємо на барабані» Д-д-д-д.

Звук [Т] – Їде поїзд, поспішає, стукотить колесами: „Т-т-т!” (ритмічно, можна зі зміною темпу).

Звук [Ф] – Біжить по стежці їжачок, сердито фиркає: „Ф-ф-ф!” (ритмічно).

Звук [В] – Виє вітер, завиває: „В-в-в!” (злито, з наростанням).

Звук [К’] – Крутить мавпочка головою у різні боки, ще й дражниться: „Кь-кь-кь” (з усмішкою, ритмічно).

Звук [Г’] – Біжить кінь по полю і весело ірже: „Гь-гь-гь…” (протяжно).

Звук [Х’] – Мале хлоп’я радісно сміється: „Хь-хь-хь!” (весело, протяжно).

«Гріємо ручки» Х-х-х-х. 

Звук¢] – Пташка-свищик вміє весело співати. Ось так: „Фь-фь-фь!” (весело, протяжно).

Звук [В’] – Завірюха завиває і морозу наганяє: „Вь-вь-вь!” (ритмічно, по наростаючій).

Звук¢] – Комарик літає та пищить біля вуха: „Зь-зь-зь…” (тоненько, злито).

Звук [Й] – Весело крутиться дзиґа на одній нозі і співає: „Ййй…” (ритмічно).

Звук [C] – Повзе в траві змія та сердито сичить: „С-с-с…” (протяжно).

Звук [З] – Набридливо дзижчить муха: „З-з-з!” (протяжно, одноманітно).

Звук [Ч] – Коник весело стрибає в траві та виспівує: „Ч-ч-ч!” (чітко, ритмічно).

Звук [Ш] – З кульки з шумом виходить повітря: „Ш-ш-ш…” (протяжно, тихенько)., гусак шипить.

Звук [Ж] – Над вишнями літає та гуде хрущ: „Ж-ж-ж…” (протяжно, гучно).

Звук¢] – Синичка радіє ясному сонечку і весело співає: „Ць-ць-ць!” (ритмічно, дзвінко).

Звук [Ц] – Таємниче приклавши пальчик до губ, хлопчик промовляє: „Ц-ц-ц!” (ритмічно, тихо).

Звук [] – Збираючи з квітів мед, бджілка завжди співає: „Дз-дз-дз…” (протяжно, гучно).

Звук [¢] – В руках майстра пилка аж співає: „Дзь-дзь-дзь!” (ритмічно, по наростаючій).

Звук [] – Перелітаючи з квітки на квітку, гуде джміль: „Дж-дж-дж…” (протяжно, гучно).

Звукосполучення (ШЧ) – Щітка старанно чистить одяг, примовляючи: „Щ-щ-щ!” (весело, ритмічно).

Звук [Л] – Летить літак і далеко чути його: „Л-л-л…” (протяжно, по наростаючій).

Звук¢] – Ночами цвіркун грає на своїй чарівній скрипочці: „Рь-рь-рь” (злито, тихо).

Звук [Р] – Неначе тато, вишкіряє зубки мале тигреня і ричить: „Р-р-р!” (злито, гучно).                             

 

                                     Звуко-рухова абетка

 

 Звук [А] – „Колискова” – рухи, що імітують заколисування дитини: а-а-а.

Звук [О] – „Зубчик болить” – прикласти руку до щоки, похитуючи головою, промовляти о-о-о.

Звук [У] – „Вовчик” – відкинути голову назад із одночасним промовлянням у-у-у.

Звук [М] – „Ласунчик” – виконувати колові рухи рукою по животу: м-м-м.

Звук [П] – „Чайник” – вказівними пальцями обох рук одночасно стукати по надутих щоках, вимовляючи п-п-п.

Звук [Б] – „Сердитий індик” – руки трохи розвести в сторони. Піднімати плечі з одночасним промовлянням б-б-б.

Звук [І] – „Конячка” – бігти на місці з високим підніманням колін: і-і-і.

Звук [Е] – „Не бешкетуй” – посваритися вказівним пальчиком: е-е-е.

Звук [И] – „Образили” – піднести руки до очей, робити кругові рухи кулачками. Потерти кулачками очі, імітуючи плач, промовляти звук и-и-и.

 Звук [К] – „Дідусь кашляє” – вільно звести пальці в кулак, піднести його до рота. Імітувати кашель, вимовляючи к-к-к.

Звук [Г] – „Гуси” – робити нахили вперед, трохи відводячи руки назад. Витягати шию, вимовляючи г-г-г.

 Звук [Х] – „Погріємо ручки” – руки зігнути в ліктях, долоні скласти „човником”. Нахилятися до рук, дихаючи в них зі звуком х-х-х.

Звук [Н] – „Сирена” – вказівний палець піднятий вгору, інші – стиснуті в кулак. Робити колові рухи рукою над головою, вимовляючи н-н-н.

Звук [Д] – „Дятлик” – руку, зігнуту в лікті, підняти вгору на рівень грудей, пальці зібрати в пучку. Виконувати різкі рухи від себе, промовляючи д-д-д.

Звук [Т] – „Барабанщик” – руки зігнути в ліктях. Виставити вказівні пальці, інші – стиснути в кулак. Поперемінно виконувати рухи, імітуючи гру на барабані: т-т-т.

Звук [Ф] – „Їжачок” – виконувати напівнахили вперед, вимовляючи ф-ф-ф, ніби принюхуючись.

Звук [В] – „Вітер” – виконувати кругові оберти витягнутими руками над головою, зображаючи вихор з одночасним промовлянням в-в-в.

Звук [Й] – „Дзиґа” – ноги на ширині плечей, руки – на поясі. Виконувати повороти тулуба вправо–вліво з промовлянням: й-й-й.

Звук [С] – „Насос” – розкриті долоні тримати паралельно до підлоги на рівні грудей, опускати їх вниз плавним рухом із легким притиском, одночасно вимовляючи с-с-с.

Звук [З] – „Комарик” – відведені в сторони руки зігнуті у ліктях на рівні плечей. Перед грудьми описувати кистями невеликі кола, вимовляючи з-з-з.

Звук [Ч] – „Відкриємо кран” – одночасно робити повороти кистями рук, вимовляючи ч-ч-ч.

Звук [Ш] – „Деревця” – ноги на ширині плечей. Підняти руки вгору і плавно махати ними вправо і вліво, вимовляючи ш-ш-ш.

Звук [Ж] – „Жучок” – руки, зігнуті в ліктях, притиснуті до тулуба, кисті відведені в сторони. Почергові рухи пальців обох рук, вимовляючи ж-ж-ж.

Звук [Ц] – „Цвіркунчик” – піднести до рота пальці рук, стиснуті докупи. Різко розводячи їх, вимовляти ц-ц-ц.

Звук [] – „Муха” – виконувати напівприсідання з одночасними махами розведених в сторони рук: дз-дз-дз.

Звук [] – „Джмелик” – підніматись на носочки з одночасним виконанням „веселих ручок”: дж-дж-дж.

Звукосполучення (ШЧ) – „Щіточка” – виконувати рухи зліва направо, імітуючи чищення одягу чи взуття: щ-щ-щ.

Звук [Л] – „Літачок” – руки розвести в сторони, виконувати повороти з одночасним промовлянням л-л-л.

Звук [Р] – „Тигреня” – долоні з розчепіреними пальцями на рівні плечей. Нахилятися вперед з одночасним стисканням пальців, тривало вимовляючи р-р-р.

 

 

 

 

 

 

error: Content is protected !!