АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА.

29.Сер.2019
АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА.

Артикуляційна гімнастика.

Що таке артикуляційна гімнастика?

Артикуляційна гімнастика – це сукупність спеціальних вправ, спрямованих на зміцнення м’язів апарату артикуляції, розвиток сили, рухливості і диференціювання рухів органів мовлення.

А навіщо виконувати вправи артикуляційної гімнастики?

Однією з причин порушення звуковимови у дітей може бути недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та м’якого піднебіння. Порушення рухливості цих органів (малорухливість) тягне за собою нечітку,шепеляву, змазану вимову різних звуків.

 Таким чином, важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення, має займати артикуляційна гімнастика.

Основні правила артикуляційної гімнастики.

1.Заняття має проводитись щоденно протягом 10-15 хвилин.

2.Кожну вправу необхідно повторити 5-10 разів.

3.Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату повинні повернутись у вихідне положення, а потім – у стан спокою.

4.Кожну вправу слід виконувати повільно, чітко, ритмічно, рахуючи подумки (за необхідності дорослий може рахувати вголос).

5.Використовуючи дзеркало, потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали лише ті м’язи, які тренуються у даній вправі. Шия та плечі не повинні напружувтись.

6.Під час виконання вправ можна використовувати свою долоню та долоню дитини для імітації рухів язика.

7.Артикуляційна гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтому.

Перед початком проведення гімнастики, дитину слід ознайомити з будовою артикуляційного апарату. Дитина повинна знати, як називаються мовленнєві органи та вміти показати їх на собі.

Будова артикуляційного апарату

-верхня і нижня губи;

-верхні і нижні зуби;

-верхні і нижні альвеоли (“горбики”);

-тверде піднебіння;

-м’яке піднебіння;

-язик (частини язика: кінчик, спинка, корінь, бічні краї);

-нижня щелепа;

-голосові зв’язки.

До основних органів мовлення належать: язик (1), губи (2), зуби (3), нижня щелепа (4), альвеоли (горбики за верхніми зубами) (5), тверде піднебіння (6), м’яке піднебіння (7), маленький язичок (8).

Чому ж важливо вчасно навчити дитину правильно вимовляти всі звуки рідної мови?

Від чіткої  дикції залежить повноцінне спілкування дитини із однолітками та дорослими, успішне оволодіння грамотою, а в подальшому, при навчанні в школі, івідсутність проблем в засвоєнні шкільної програми. Такі труднощі в вимові часто впливають на самооцінку дитини і її положення в дитячому колективі. Діти, які погано розмовляють поступово починають усвідомлювати свій недолік, іноді стають мовчазними, сором’язливими. Добре, якщо дитина займається з логопедом, але іноді, достатньо буває проконсультуватися із спеціалістом і позайматися з дитиною самостійно.

    Підготувати дитину до оволодіння звуками мови допоможуть спеціальні (артикуляційні)вправи. Вони необхідні для засвоєння певних положень губ і язика, які є різними, в залежності від вимови того чи іншого звука.

    Проводити вправи необхідно систематично, тільки тоді буде досягнутий потрібний ефект.

   Урізноманітнити заняття допоможуть картинки, дитячі віршики. Можна придумати багато ігр, щоб у дитини не згасала цікавість до занять.

Вправи артикуляційної гімнастики.

 

error: Content is protected !!